ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از راهی که آمده ایم...

  • کد خبر: ۱۴۹۲۱۰
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
از راهی که آمده ایم...
مسعود رضایی - پژوهشگر تاریخ معاصر

پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور گسترده و یکپارچه مردم ایران، پدیده‌ای بسیار بزرگ و مبارک بود که علل و عوامل مختلفی داشت.

باید به این مسئله پرداخت که چرا مردم ایران در سال ۵۶ و ۵۷ و در یک حرکت همگانی علیه رژیم پهلوی دست به قیام زدند؟ چه مشکلاتی در این رژیم وجود داشت که این حرکت علیه آن به صورت یکپارچه به وقوع پیوست؟

وقتی به مسائل دوران رژیم پهلوی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم چند عامل مهم در این زمینه دخیل بودند.

یکی از آن عوامل، وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان و به طور مشخص به آمریکا بود. در واقع باید گفت رژیم پهلوی یک رژیم مستقل نبود و به عبارتی عامل دستگاه حاکمه آمریکا بود؛ چون اصلا این رژیم توسط بیگانگان در ایران پایه گذاری شد. این برای اولین بار بود که در ایران یک حاکمیت با نقشه ریزی و حمایت خارجی شکل می‌گرفت. در دوران رضاشاه این وابستگی ادامه داشت و با ادامه مسائل بعد از جنگ جهانی دوم هم در حالی که رضاشاه از کشور فرار کرده بود، پسرش محمدرضا با تأیید و حمایت بیگانگان، قدرت را به دست گرفت.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲ حضور آمریکایی‌ها در ایران به شدت پر رنگ و این وابستگی روز به روز بیشتر می‌شد که یک نمونه آن تصویب قانون کاپیتولاسیون در ایران بود که بر مبنای آن، مصونیت مربوط به هیئت‌های دیپلماتیک را برای نظامیان آمریکایی که روز به روز بیشتر می‌شدند و خانواده‌های آن ها، به ارمغان می‌آورد.

عامل دیگر، استبدادی بود که در رژیم پهلوی وجود داشت و این کاملا معلوم بود؛ چرا که انتخابات خاصی در کشور برگزار نمی‌شد، نه آزادی خاصی در کشور وجود داشت و نه فعالیت آزاد سیاسی؛ بنابراین مردم سرکوب شدید داخلی را شاهد بودند و هدف این بود که نیرو‌هایی که مخالف سلطه آمریکا در کشور هستند، سرکوب شوند تا همه زمینه‌ها برای حضور چپاولگرانه آمریکا در ایران فراهم باشد.

یکی دیگر از عوامل مذکور، اسلام ستیزی رژیم پهلوی بود که بر مبنای سیاست‌های آمریکا صورت‌ می‌گرفت. در واقع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تلاش می‌کردند از طریق عامل اجرای سیاست هایشان در ایران که همان رژیم پهلوی بود، اسلام را ضعیف کنند و از بین ببرند تا پایه‌های سلطه آن‌ها در ایران مستحکم‌تر شود؛ چرا که اسلام و دیدگاه‌های اسلامی را مهم‌ترین مانع حضور و اجرای سیاست‌های چپاولگرانه خود در ایران می‌دیدند.

البته در سال‌های پایانی عمر رژیم پهلوی به ویژه از اواخر سال۵۵ و اوایل سال ۵۶ بحران‌های اقتصادی بزرگی هم دامن گیر آن‌ها شد؛ بنابراین قیام اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت و ایران مسیری جدید را برای خودش انتخاب کرد.

مردم ایران به یک استقلال واقعی دست پیدا کردند و به خودباوری رسیدند و نتایج آن را امروز می‌بینیم که در بسیاری از رشته‌های علمی ایران به مراتب بسیار بالایی دست پیدا کرده و تمامی امکانات لازم را نیز خودمان فراهم کرده ایم. به عنوان مثال در زمینه علم نانو به رتبه چهارم دست پیدا کردیم و در زمینه ساخت برخی تجهیزات پزشکی به رتبه‌های اول رسیدیم. در زمینه‌های ساخت سازه‌های مختلف مثل اسکله‌ها و سکو‌های نفتی و پتروشیمی‌ها نیز به مراتب به خودکفایی رسیدیم.

درباره مسائل سیاسی هم از همان ابتدای انقلاب مشارکت بالای سیاسی را داشته و تاکنون انتخابات‌های بسیاری را از سر گذرانده ایم. در منطقه و جهان هم ایران به عاملی مؤثر و قدرتمند تبدیل شده است.

به هرحال انقلاب اسلامی راه ملت ایران را به سمت یک حرکت خودباوری و مستقل باز کرد؛ لذا دشمنان با شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند جلو این حرکت را بگیرند که البته نتوانسته و نخواهند توانست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->